Auktorisation
Auktorisation sker per märke, genom ett separat försäljnings- respektive servicekontrakt. En auktoriserad återförsäljare har både försäljningskontrakt och servicekontrakt för märket, t ex Volkswagen Personbilar. En auktoriserad servicepartner har endast servicekontrakt för märket. Kontrakten anger vilka rättigheter som återförsäljaren och eller servicepartnern har samt vilka skyldigheter och krav som måste uppfyllas för att få vara auktoriserad.
Kraven på IT, utbildning, verktyg och utrustning är omfattande för en auktoriserad servicepartner. Exempel på sådant krav är att specialverktyg och verkstadsutrustning i många fall ska vara av en anvisad typ.
Kvalitetskontroller och certifiering
Auktorisationskraven och skyldigheterna kontrolleras årligen vid särskilda revisioner. Med revisionerna så följer dessutom ett ISO 9001 certifikat från certifieringsorganet TÜV Management Service med säte i München i Tyskland.
Vår återförsäljar- och servicepartnerorganisation i Sverige
Vårt återförsäljar- och servicepartnernätverk har byggts upp sedan slutet av 1940-talet, med märket Volkswagen Personbilar som grund. Efterhand som agenturerna för ytterligare märken har tillkommit, har även nätverket utökats med fler märken. I många fall representerar en återförsäljare fler än ett märke, så kallade flermärkesanläggningar. I våra storstäder, framförallt i Stockholm-Göteborg-Malmö, representerar återförsäljaranläggningen i de flesta fall endast ett märke, en så kallad enmärkesanläggning.